Každému z nás niekedy napadnú myšlienky typu ako
dosiahnuť pokoj mysle i osobnú rovnováhu, aký je zmysel života,
a akú úlohu v ňom hráme my. Ako na tieto otázky odpovedá joga?
Joga má
rozsiahly a ucelený systém cvičení, ktoré vedú k jednému cieľu. Niekto
tento cieľ nazýva hľadanie svojho stredu, niekto objavenie svojej podstaty,
vedomia vlastného JA a stotožnenie sa s ním - opisy sú
rôzne. Ide však o jedno – pracovať s našim vedomím a dospieť k poznaniu o sebe samom.
Toto poznávanie je však možné realizovať
iba cez ukľudnenú myseľ – čitta
vrtti nirodha – teda stav, keď došlo k vyhasnutiu pohybov mysle. A
keďže jogová filozofia má mystický základ v hinduizme, ktoré pracuje s
konceptom reinkarnácie, jogín vykladá tento stav ako oslobodenie sa z kolobehov
znovuzrodení – teda samádhi.
Prozaicky povedané joga je hľadanie šťastia, pravdy, a
objavenie zmyslu nášho života.
Človek vtedy sedí v úplnom pokoji bez akýchkoľvek myšlienok a
vnútorne sa cíti šťastný, uvoľnený a odovzdaný momentálnemu okamihu.
Myšlienky tento stav často spontánne narušia, no i tieto záblesky jasu
v temnom tuneli rozháranej mysle znamenajú mnoho.
Na ceste objavovania svojho JA pomocou
techník jogy môžeme prichádzať na to, že nie všetko, čo je v našom vnútri, je krásne. Môžeme o sebe zistiť i nemilé skutočnosti
– to už je sila poznania. Tieto nelichotivé zistenia sú spravidla výsledkom
práce nášho ega, ktoré je zmesou všetkého možného – našich túžob, prianí,
i spomienok. Ego je tvorené troma psychickými zložkami, kvalitami prírody
– tzv. gunami. Sú to akési motivačné faktory pravdy, ktoré pôsobia na
nás a naše ego v rôznej miere a ovplyvňujú to, ako sa cítime,
ako konáme, na čo myslíme, po čom túžime, dokonca i ako sa obliekame.
Tri hybné sily vesmíru i nášho ega
Celý vesmír, i ľudia sú kombináciou týchto
troch zložiek v rôznom pomere. Guny sú tri – RADŽAS, TAMAS a SATTVA. Radžas sa prejavuje túžbami, chcením, dynamikou. Je
to princíp neustáleho hľadania niečoho lepšieho – a to najmä extrovertnou
formou, teda hľadanie šťastia vonku. My všetci sme ovládaní radžasom, pretože
myšlienky rušia kľud našej mysle. Pokoj mysle je zas sattvický – sattva znamená
jas, kľud, pokoj, rovnováha. A do tretice tu máme tamas, ktorý
označuje statickosť, lenivosť, ťažkopádnosť. Spolu s radžasom prestavuje
brzdu nášho vývoja i poznania vlastnej podstaty.
Sattva je bezmyšlienkový stav mysle. Preto ak prežívame sattvický stav mysle,
znamená to, že môžeme zažiť pravé JA, keď na nás nepôsobia ostatné
dve zložky nášho ega – teda sa nám podarilo utlmiť negatívny vplyv
radžasu i tamasu. Príkladmi sattvického vplyvu sú jasná, pokojná,
chápajúca myseľ a kľudné, sebaisté, trpezlivé, pravdivé konanie.
A to nám môže sprostredkovať iba vyššia časť našej mysle – tzv. buddhi ,
ktoré nám pomáha prísť i na to, ako naplniť zmysel nášho života.
Ako dosiahnuť pokoj mysle
Stav vnútorného pokoja a objavenia svojho
stredu môžeme dosiahnuť harmonizáciou všetkých troch gún tak, aby sattva bola najdominantnejšia. Tento stav niekto vníma ako rozpúšťanie
pôsobenia ega, niekto ako zastavenie pohybov mysle, ktorá je egom
ovládaná. Akýkoľvek typ výkladu si zvolíme, jedno je jasné.
Dosiahnuť sattvický stav mysle vôbec nie je ľahké,
pretože naše ego prifarbené radžasom i tamasom nám kladie mnoho
prekážok. Podsúva nám myšlienky typu: „Ešte potrebujem dosiahnuť xyz
a budem spokojný. Nedokážem to. Nič nestíham. Viac nezvládnem.
Je mi jedno, čo bude.“
A tu sa dostávame k tomu, čo je prekážkou na ceste jogy, teda kľudu našej mysle.
Je to najmä RADŽAS, ktorý predstavuje túžbu po
majetku, sebauplatnení, i pôžitkoch. Aj keď aj vplyv tamasu je značný, je
to práve radžas, ktorý ovláda dnešný svet – agresívne náboženstvá,
márnivý spôsob života, prebytok, vyzývavé obliekanie… Konáme teda
správne, ako chceme utlmiť radžas, aby sme dosiahli pokoj mysle?
Nie. Vhodnejšie je nechať ho prejaviť sa
sattvickým spôsobom, teda HARMONIZOVAŤ ho. Radžas ako hybná sila je
dôležitá pre pokrok ľudstva i náš vlastný vývoj, bez neho by sme
ostali zacyklení bez možnosti pohnúť sa ďalej. Tamas je prekážkou, ktorú
radžas ako hybná sila môže odstrániť. Mal by sa ale prejavovať
v pokojnej, miernej forme, a nie dychtivým chcením
a neustálym súťažením.
Cesta
k osobnej rovnováhe a pokojnej mysli je teda cesta
harmonizovania radžasu, tamasu i posilnenia sattvy. Pritom sattvické
môže byť nielen myslenie a konanie, ale aj strava, ktorú jeme
a miesta, ktoré navštevujeme. Nemá význam tu rozoberať princípy
sattvickej (t.j. vegetariánskej) stravy, to je iný príbeh. Dôležité je
vedieť, že existujú cvičenia, ktorými je možné čistý a pokojný stav
mysle dosiahnuť. Patria sem tieto:
1.
SEBAPOZOROVANIE –
začať by sme mali trénovaním úlohy pozorovateľa pri všetkom, čo robíme.
Jednak pozorujeme odozvy v našom tele počas cvičenia jogy, jednak
môžeme pozorovať pocity počas bežných činností dňa – čo robíme, na čo
myslíme, čo hovoríme. Pri tomto pozorovaní sa snažíme NEHODNOTIŤ, iba
nezaujato pozorovať. Pokračovať by sme mali pozorovaním vplyvov gún na
sebe. V rámci tohto pozorovania sa snažíme rozlíšiť, aký vplyv majú na nás jednotlivé hybné sily – aký pocit
v nás vyvolávajú a pozorovať tento pocit. Pozorovať
a nehodnotiť znamená naučiť udržovať si odstup od myšlienok, aby sa do mysle vošla predstava pozorovania.
Ak myšlienky IBA pozorujeme a nestotožňujeme sa s nimi,
utlmujeme radžas vo svojej dynamickej podstate a vedieme ho
k sattvickému stavu.
2.
SEBAUVEDOMENIE –
zvýšenie sebauvedomenia si je dôležitým krokom cesty odpútania sa od ega.
Je blízko sebapozorovania, avšak nepozorujeme seba samých
v prítomnosti, ale retrospektívne si vybavujeme minulé
udalosti – snažíme sa uvedomiť si svoje pocity v priebehu dňa, ktorý
práve skončil. Týmto cvičením jednak posilňujeme pamäťové mechanizmy,
a jednak sa učíme rozumieť sami sebe.
3.
MEDITÁCIA –
Podstata meditácie spočíva v postupnom upokojení a utíšení mysle a
dosiahnutí takého stavu, kde presiahneme „premýšľajúcu“ myseľ a ocitneme
sa v stave hlbokej relaxácie a uvedomenia. Existuje mnoho typov
a foriem meditácií (meditácia na dych, zvuk, časť tela, mantru,
nejaký duchovný objekt, božstvo atď.). Počas nej sa snažíme kultivovať
schopnosť mysle nevšímať si mentálne procesy, a taktiež spracovať
obsah podvedomia. Meditácia je na samom konci osemdielnej cesty jogy
podľa Patandžaliho (prvého kodifikátora jogy), a vedie nás priamo
k bezmyšlienkovému stavu.
4.
MANTRA
JOGA – veľmi dobrým pomocným cvičením
môže byť recitovanie mantier. Mantry sú špecifickým typom zvukovej
vibrácie, ktoré rytmickým opakovaním ľahko pútajú pozornosť, a majú silný
účinok na našu psychiku. Mantier je mnoho, a každá má nejaký účinok.
Zaujímavými mantrami sú napríklad tie, ktoré sa buď vzťahujú
k božstvám reprezentujúcim kvality, ktoré chceme dosiahnuť, alebo
majú čistiaci účinok na našu myseľ. Je potreba sa vyhnúť mechanickému
opakovaniu mantier, a recitovať ich dostatočne dlho (niekoľko
desiatok minút denne v rámci niekoľkých
týždňov).
týždňov).
K tomu, aby sme mohli reálne zažiť
pocit kľudu, spomalenia a zaznamenať akúsi vnútornú premenu (stať sa citlivejšími,
vnímavejšími, vyrovnanejšími), je potreba mnoho cvičiť a neúnavne na
sebe pracovať. Je to cesta sebadisciplíny i sebazaprenia radžastického
ega, i prekonania lenivosti tamasu. Ak sa nám však
podarí objaviť a osvojiť si sattvický stav bytia natoľko, že to
nebudú iba záblesky vnútorného pokoja a ticha počas chvíľ meditácie, ale
bude to stav nám vlastný, bude naše konanie sprevádzať správne vnímanie
a ostré rozlišovanie. A už žiadne otázky alebo odpovede nebudú
pre nás problém.
Zdroj: http://www.2012rok.sk/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára